Atomfysik

Centralt innehåll:

  • Fysikaliska modeller för att beskriva och förklara uppkomsten av partikelstrålning och elektromagnetisk strålning samt strålningens påverkan på levande organismer. Hur olika typer av strålning kan användas i modern teknik, till exempel inom sjukvård och informationsteknik.
  • Aktuella samhällsfrågor som rör fysik.
  • Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
  • Aktuella forskningsområden inom fysik, till exempel elementarpartikelfysik och nanoteknik.
  • De fysikaliska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet.
  • Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
  • Sambandet mellan fysikaliska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.
  • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
  • Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i källor och samhällsdiskussioner med koppling till fysik.

Det som bedöms är HUR du:

  • Redovisat
  • Laborerat
  • Faktasökt
  • Deltagit i diskussioner.

UNDERLAG för bedömning är:

  • Ditt arbete på lektionerna
  • Laborationsrapport
  • Skriftligt/muntligt prov
  • Läxförhör

Sidor ur Fysik Spektrum (Länk till webbsida)

s.270 – 295

Begrepp

Atom, elektron, atomkärna, partikelaccelerator, jon, atomnummer, masstal, isotoper, alfastrålning, betastrålning, gammastrålning, joniserad strålning, halveringstid, dossmeter, bakgrundsstrålning, radonhus, stråldos, fission, fusion, kedjereaktion, generator, styrstavar, turbin, moderator

Bra frågor

  • Den klassiska fysiken genomgick en revolution i början av 1900-talet och det förändrade vår syn på naturen och vårt sätt att leva. Vad menar jag med det?
  • Hur gick det till när forskarna upptäckte att atomen består av mindre delar?
  • Och hur ser forskningen om atomens inre ut just nu?
  • Hur är en atom är uppbyggd och vad isotoper är för något?
  • Hur skapas elektromagnetisk strålning, till exempel ljus och röntgenstrålning?
  • Hur gick det till när forskarna upptäckte radioaktiva ämnen och hur har det förbättrat
  • människans levnadsvillkor?
  • Hur mäter man strålning, till exempel med radonmätare och dosimeter, och hu skyddar man sig mot strålning?
  • Hur har atombomben utvecklats?
  • Hur strålning kan påverka människokroppen
  • Hur använder vi strålning i till exempel medicinsk utrustning och för att fastställa
  • åldern på gammalt organiskt material?
  • Hur har vi lärt oss hantera kärnenergi för att bygga kärnkraftverk samt hur det påverkat
  • våra livsvillkor
  • samtala om och argumentera för kärnenergins för- och nackdelar samt hur vi kan
  • lösa samhällets energibehov i framtiden.
Annonser