MATEMATIK VT19
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
50 | BAS: s.50 – 53
Y: s.106 – 112 |
3.1
Minst en nivå av; BAS, ETT, TVÅ, TRE |
Omkrets och area |
51 | BAS: s.54 – 60
Y: s.113 – 123 |
3.2
Minst en nivå av; BAS, ETT, TVÅ, TRE 3.3 Minst en nivå av; BAS, ETT, TVÅ, TRE |
Cirkelns area
Volym och begränsningsarea av rätblock, kub och prisma |
2 | |||
3 | BAS: s.61 – 67
Y: s. 124 – 134 |
3.4
Minst en nivå av; BAS, ETT, TVÅ, TRE 3.5 Minst en nivå av; BAS, ETT, TVÅ, TRE |
Enheter för volym.
Volym för prisma och pyramid. |
4 | BAS: s.68 – 73
Y: s.135 – 142 |
3.6
Minst en nivå av; BAS, ETT, TVÅ, TRE Blandade uppgifter; BAS: s.74 – 77 Y: s.143 – 145 |
Volym för cylinder, kon och klot.
Cylinderns mantelyta |
5 | Y: s.146 – 149 | Träna & utveckla geometri | PROV |
MATEMATIK HT18
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
43 | BAS s.30 – 37
Y s.60 – 65, 66 – 72 |
Rubrik 2.1
Bas, ETT, TVÅ eller TRE Rubrik 2.2 Bas, ETT, TVÅ eller TRE |
Beräkna andelen vid höjning/sänkning |
45 | BAS s.38 – 40
Y s.73 – 76 |
Rubrik 2.3
Bas, ETT, TVÅ eller TRE |
Beräkna ”det hela” |
46 | BAS s.41 – 47
Y s.77 – 88 |
Rubrik 2.4
Bas, ETT, TVÅ eller TRE Rubrik 2.5 Bas, ETT, TVÅ eller TRE |
Beräkna delen
Beräkna ränta |
47 | BAS s.48 – 49
Y s.89 – 96 |
|
Vi arbetar med olika förmågor och repeterar. |
48 | Vi undersöker skillnader mellan olika lånetyper för att koppla till vardagsekonomi | ||
49 | PROV | Prov, uppdelat på flera lektioner. |
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
35 | BAS s.4 – 10
Y s.8 – 15 |
Rubrik 1.1
Bas, ETT, TVÅ eller TRE |
Räkna med bråk; förlängning, förkortning, jämföra bråk |
36 | BAS s.11 – 16
Y s.16 – 26 |
Rubrik 1.2
Bas, ETT, TVÅ eller TRE Rubrik 1.3 Bas, ETT, TVÅ eller TRE |
Addition, subtraktion och multiplikation av bråk |
37 | BAS s.17 – 21
Y s.27 – 32 |
Rubrik 1.4
Bas, ETT, TVÅ eller TRE |
Division av bråk |
38 | BAS s.22 – 26
Y s.33 – 42 |
Rubrik 1.5
Bas, ETT, TVÅ eller TRE Rubrik 1.6 Bas, ETT, TVÅ eller TRE |
Potenser, tiopotenser, grundpotensform |
39 | BAS s.27 – 29
Y s.43 – 57 |
|
Vi arbetar med olika förmågor och repeterar. |
40 | PROV | Prov, uppdelat på flera lektioner. |
MATEMATIK VT18
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
17 B | Bas: s.116 – 118, 122 – 124
X: s.228 – 232, 239 – 243 |
Rubrik 5.2 & 5.4
Material i EdQu.se: Statistik & lägesmått vecka, level 1 |
Tabeller, diagram och lägesmått |
18 A | Material i EdQu.se:
Datalogi & algoritmer, level 1 |
Vad är datalogiskt tänkande?
Vad är en algoritm? |
|
19 B | Bas: s.125 – 127
X: 244 – 249 |
Rubrik 5.5
Material i EdQu.se Statistik & lägesmått, level 2 |
Att utläsa information ur diagram och tabeller |
20 A | Material i EdQu.se:
Datalogi & programmering, level 2 Inlämningsuppgift inom statistik |
Villkor, loopar och variabler? | |
21 B | Vi arbetar med programmering | ||
22 A | Vi arbetar med repetition av Kapitel 5 |
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
8 A | BAS s.85 – 86
X s.168 – 170 |
Rubrik 4.1
Gör en av följande punkter:
|
Proportionalitet, koordinatsystem, |
10 B | BAS s.89 – 95
X s.173 – 175, 178 – 181 |
Rubrik 4.2
och Rubrik 4.3 |
Tid & rörelse
Sträcka, tid & hastighet |
11 A | BAS s.96 – 97
X s.184 – 186 |
Rubrik 4.4 | Andel i bråkform |
12 B | BAS s.98 – 104
X s.189 – 191, 194 – 196 |
Rubrik 4.5
och Rubrik 4.6 |
Andel i procentform |
13 A | BAS s.105 – 107
X s.199 – 201 |
Rubrik 4.7 | Hur stor är delen? |
15 B | BAS s.56 – 58, 108 – 112
X s. 99 – 101, 202 – 206 |
Blandade uppgifter
alternativ: Gör diagnos hemma och se vilka uppgifter som du behöver träna på. Träna sedan på: s102 – 103, 207 – 210 utifrån ditt resultat. |
Vi arbetar med repetition av Kapitel 2 & 4 |
16 A | Prov i två delar |
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
3 B | s.68 – 72
s.78 – 81 |
Rubrik 2.1
Gör en av följande punkter:
Rubrik 2.3 Gör en av följande punkter:
|
Teckna algebraiska uttryck och värdet av uttryck
Förenkla uttryck |
4 A | s.82 – 87 | Rubrik 2.4
Gör en av följande punkter:
|
Vad är en ekvation?
Balansmetoden – lösa ekvationer |
5 B | s.88 – 98 | Rubrik 2.5
Gör en av följande punkter:
Rubrik 2.6 Gör en av följande punkter:
|
Göra ett antagande
Lösa ekvationer med två obekanta |
6 A | Se: | Arbete med förmågor & problemlösning | |
7 B | Se: | Arbete med förmågor & problemlösning |
MATEMATIK ht17
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
45 | 93 – 97
(Svårare: s111 – 112) |
3001, 3002, 3003, 3005, 3006, 3008, 3009, 3010, 3011, 3012, 3014, 3015, 3016 | Vinklar |
46 | 98 – 101 | (3018, 3019, 3020, 3021, 3022, 3023, 3025, 3026, 3027,)
3030, 3031, 3032, 3033 |
Linje, stråle & sträcka
Spegling & symmetri Månghörningar |
47 | 102 – 104
Klar? Problemlösning s.105 Tänk efter s.106 Minidiagnos s.106 |
3038, 3039, 3040, 3041, 3042, 3045, 3046 | Trianglar
Parallellogrammer |
48 | 114 – 120
(Svårare: s.132 – 135) Utmaning s. 137 Något extra s.142 – 143 |
Vi arbetar med Pentamino under lektionerna. Se film om genomgångar i bloggen | Omkrets & area
Areaenheter Arean av parallellogrammer |
49 | 121 – 125
Klar? Problemlösning s.126 Tänk efter s.127 Minidiagnos s.127 |
3102, 3103, 3107, 3110, 3111, 3112, 3113, 3114, 317, 3119, 3120, 3123, 3124, 3127 | Triangelns area
Samband area & omkrets |
50 | Träna inför:
Kapiteldiagnos s.136 Repetition s.138 – 141 Sammanfattning s.144 Provuppgifter s. 324 – 327 |
PROV E-nivå
Fredag |
|
51 | PROV E – A nivå
Mån: 7:1 & 7:2 Tis: 7:3 |
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
34 – 35 | 6 – 11
(Svårare: s14 – 15) |
Aktivitet 1:1, 1001, 1002, 1003, 1005, 1006, 1008
Problemlösning 1:1 Tänk efter 1:1 |
Mönster |
36 | 16 – 23
(Svårare: s.33 – 35) |
Aktivitet 1:2, 1026, 1027, 1028, 1029, 1030, 1031, 1032, 1040, 1041, 1042, 1044, 1047, 1049, 1050, 1051, 1054, 1055, 1057, 1059, 1060, 1063 | Vårt talsystem, tal med
decimaler |
37 | 24 – 27
(Svårare: Utmaningar 1 s.37) |
1066, 1067, 1068, 1070, 1072, 1073, 1074, 1075, 1076, 1079, 1081
Problemlösning 1:2 Tänk efter 1:2 Kapiteldiagnos s.36 |
Större än, mindre än,
stora tal |
38 | 45 – 48
(Svårare: s.61 – 62) |
2001, 2002, 2003, 2004, 2006, 2007, 2010, 2011, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2020, 2025, 2026, 2027 | De fyra räknesätten |
39 | 49 – 57 | Häfte med uppgifter
Problemlösning 2:1 Tänk efter 2:1 |
Räknemetoder |
40 | 64 – 67
(Svårare: s.79 – 81) |
2119, 2120, 2121, 2122, 2123, 2124, 2125, 2126, 2127, 2128, 2129, 2132, 2133, 2135, 2136, 2137, 2139, 2140, 2141, 2142 | Multiplikation och division med 10, 100, 1000
Enheter |
41 | 68 – 73
(Svårare: Utmaning 2 s.83) |
2143, 2144, 2145, 2146, 2148, 2149, 2151, 2153, 2155, 2156, 2160, 2161, 2162, 2163, 2164, 2166
Problemlösning 2:2 Tänk efter 2:2 |
Blandade räknesätt
(PUMDAS), avrundning, överslag |
42 | Repetition s.38 – 39, 84 – 86
Något extra s.40 – 41, 87 – 89 Sammanfattning s.42, 90 |
||
43 | Blandade provuppgifter:
s.318 – 323 |
PROV |
MATEMATIK vt17
Planeringen bygger på att nå följande mål:
- Använda olika area- och volymenheter
- Beräkna omkrets av månghörningar och cirklar
- Se spegel- och rotationssymmetri hos olika figurer
- Använda likformighet och samband med skala
- Beskriva prismor, cylindrar, pyramider, koner och klot samt kunna beräkna volymen av dessa kroppar
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
13 |
s.201-204 | 5001, 5004, 5005, 5006, 5007, 5008, 5009, 5010, 5011, 5012, 5013 | Omkrets och area av parallellogram, triangel och parallelltrapets |
14 |
s.205-208 | 5014, 5016, 5017, 5018, 5019, 5021, 5022, 5023, 5024, 5025, 5026 | Symmetri & likformighet |
16 |
s.209-214
(Röda sidor: 224 – 226) |
5027, 5028, 5029, 5030, 5031, 5032, 5035, 5036, 5037, 5038, 5039, 5040, 5045, 5046, 5047, 5049, 5050, 5051, 5053, 5054, 5055 | Volymenheter, volym av geometriska kroppar; prisma, rätblock, kub, cylinder |
17 |
s.228-232
(Röda sidor: 238 – 241) |
5096, 5097, 5098, 5099, 5101, 5103, 5104, 5105, 5106, 5107, 5108, 5109, 5110, 5111, 5112 | Volym av pyramid, kon, klot
Skala |
18 |
Problemlösning: s.215, 233
Resonemang: s.216, 234 Utmaning: s. 243 Repetition: s.244-245 Extra: s.246-247 |
Välj utefter behov | Problemlösning, resonemang och repetition. |
19 |
NATIONELLA PROV |
Teckna och tolka uttryck med bokstäverPlaneringen bygger på att nå följande mål:
- Förenkla och beräkna värdet av uttryck med och utan parenteser
- Teckna och lösa olika typer av ekvationer
- Använda ekvationer för att lösa problem
- Göra beräkningar med Pythagoras sats
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
4 | 147 – 149 | 4001, 4002, 4003, 4004, 4005, 4406, 4007, 4008, 4010, 4011, 4012, 4014, 4016, 4017, 4018, 4019, 4020, 4021, 4022, 4023 | Bokstavsuttryck |
5 | 150 – 151 | 4025, 4026, 4029, 4030, 4031, 4032, 4033, 4034, 4035, | Uttryck med parenteser |
6 | 152- 155 | 4036, 4037, 4038, 4039, 4040, 4041, 4042, 4045 4046, 4046, 4047, 4048, 4049, 4050 | Dela upp i faktorer
Mönster och formler |
7 | 156 – 157
Röda sidor; 165 – 170 |
Problemlösning 4:1, Tänk efter 4:1 , Diagnos 4:1 | |
8 | 172 – 174 | 4129, 4130, 4131, 4132, 4133, 4134, 4137, 4138, 4139, 4140, 4141, 4142, 4144, 4145, 4146, 4147, 4148 | Ekvationer |
10 | 175 – 179 | 4149, 4150, 4152, 4153, 4155, 4156, 4157, 4158, 4159, 4160, 4161, 4162, 4163, 4164, 4165 | Ekvationer
Enkla andragradsekvationer Pythagoras |
11 | 180 – 181
Röda sidor: 186 – 191 |
Problemlösning 4:2, Tänk efter 4:2 , Diagnos 4:2 |
Matematik HT16
Planeringen bygger på att nå följande mål:
- rita och ange punkter i ett koordinatsystem
- avläsa och tolka grafer som visar propotionaliteter och samband med en fast och en rörlig del
- använda formler som visar samband
- tolka olika typer av diagram
- tolka räta linjens ekvation
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
48 | s.107-111 | 3001, 3002, 3003, 3004, 3007, 3008, 3009, 3010, 3011, 3012, 3013, 3014, 3015, 3016 | Koordinatsystem, samband i koordinatsystem, tolka diagram |
49 | s.120-126 | 3037, 3038, 3039, 3040, 3041, 3042, 3044, 3045, 3046, 3047, 3048, 3049, 3050 | Linjära funktioner |
50 | s.120-126 | Linjära funktioner | |
3 | s127-128 | 3051, 3052, 3053, 3054, 3055, 3056, 3057, Problemlösning 3:2 | Räta linjens funktion |
- Beräkna procenttalet och göra beräkningar när procenttalet är känt
- Skilja på procent och procentenheter
- Utföra enkla beräkningar med promille
- Göra beräkningar med förändringsfaktor
- Beräkna sannolikheten samt göra beräkningar när sannolikheten är känd.
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
39 | s.55 – 59 | Arbetsblad 2:1, 2:2 | Bråkform, decimalform och procent, procenttalet söks,
jämför med procent, procenttalet är känt. |
40 | s.64 – 65 | Arbetsblad 2:3, 2:4 | Det hela, mer än 100%, |
41 | s.60 – 63
(Svårare: s.78 -80) |
2032, 2033, 2034, 2035, 2037, 2038, 2039, 2040, 2042, 2043, 2044, 2045, 2046, 2048, 2049, 2050, 2051, 2052, 2053, 2054 | Förändringsfaktor, ränta & moms |
42 | s.66 – 67 | 2069, 2070, 2071, 2072, 2073, 2074, 2075, 2076, 2077, 2078, 2079, 2080, 2081, 2082 | Procent, procentenheter och promille |
43 | s.68 – 69 | Problemlösning 2:1, Tänk efter 2:1 | Delprov i procent |
45 | s.82 – 85 | 2151, 2152, 2153, 2154, 2155, 2156, 2157, 2158, 2159, 2160, 2161, 2162, 2163, 2164, 2165, 2166 | Sannolikhet, sannolikhet två händelser |
46 | 86 – 88 | 2167, 2168, 2169, 2170, 2171, 2172, 2173, 2174, 2175, 2176, 2177, 2178, 2179, 2180 | Träddiagram, beräkningar med sannolikhet |
47 | s.89 – 90 | Problemlösning 2:2, Tänk efter 2:2
Repetition s.100 – 101, Något extra s. 102 |
Prov |
Förstå hur vårt talsystem är uppbyggt och kunna göra beräkningar med både positiva och negativa tal
Skriva och göra beräkningar med tal i potensform
Använda några prefix för stora och små tal
Använda samband mellan kvadraten på ett tal och kvadraten ur ett tal samt göra beräkningar med kvadrattal och kvadratrötter
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
35 | 6 – 12
(Svårare: s18-19) |
Aktivitet 1:1, 1005, 1006, 1007, 1008, 1009, 1010, 1011, 1012, 1018, 1019, 1020, 1021, 1023, 1025, 1026, 1027, 1028, 1032, 1033, 1034,
Problemlösning 1:1 |
Vårt talsystem, positiva tal, negativa tal |
36 | 21 – 26
(Svårare: s.40) |
1076, 1080, 1082, 1084, 1085, 1086, 1090, 1091, 1092, 1094, 1095, 1098, 1099, 1100, 1101, 1102, 1103, 1108, 1109, 1110, 1111, 1112, 1114 1116 | Potensuttryck, stora och små tal i potensform, beräkningar med tal i potensform |
37 | 27 – 32
(Svårare: s.41 – 45 |
1120, 1121, 1122, 1123, 1124, 1125, 1128, 1129, 1132, 1133, 1135, 1136, 1137, 1138, 1142, 1143, 1145, 1149, 1150, 1151, 1152, 1154, 1155, 1156, 1158 | Prefix, kvadrattal och kvadratrötter |
38 | Kapiteldiagnos s.47, Repetition s.49-49, Något extra s.50-51
Sammanfattning s52 |
Matematik VT16
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
19 | Påbörja Geometri s.242 – 245 | Aktivitet 6:1, 6001, 6003, 6006, 6007, 6008 | Rätblock |
20 | s.246-249 | 6010, 6011, 6012, 6013, 6015, 6016, 6017, 6018, 6020, 6025, 6026, 6027, 6028, 6030, 6031 | Volymenheter och volymen av ett tätblock |
21 | s.250-251
Röda sidor: s.259261 |
6032, 6033, 6034, 6035,
Problemlösning, Tänk efter, Diagnos 6:1 |
Begränsningsarea &
problemlösning |
22 | s.263-266 | 6083, 6084, 6085, 6086, 6088 | Cylinderns volym, längd-, area-, volymskala |
23 | Arbeta med inlämning | E-prov samt inlämning av uppgift. |
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
11 | Påbörja Algebra
s.199 |
5001, 5002, 5003, 5004, 5005 | Förenkling |
12 | s.200-202 | 5006, 5007, 5008, 5009, 5010, 5011, 5012, 5013, 5015, 5017, 5018, 5019, 5020, 5022, 5023, 5024, 5025 | Förenkla uttryck |
14 | s.203-206
(Röda sidor: 215-217) |
5026, 5027, 5028, 5032, 5033, 5034, 5036, 5037, 5038, 5039, 5041, 5043, 5044, 5045, 5047 | Värdet av uttryck och uttryck med parenteser |
15 | s.219-221
(Röda sidor: 231-233) |
5104, 5106, 5108, 5110, 5111, 5112, 5113, 5114, 5115, 5117, 5119, 5121, 5123 | Ekvationer |
16 | s.222-224 | 5124, 5125, 5126, 5128, 5130, 5132, 5133, 5135, 5136, 5138, 5139, 5140, 5142 | Ekvationer med parenteser samt problemlösning med ekvation |
17 | Problemlösning:
s.207, 225 Resonemang: s.208, 226 Utmaning: s.235 Repetition: s.236-237 Extra: s.238-239 |
Välj utefter behov | Problemlösning, resonemang och repetition.
Vi gör även kapiteldiagnos. |
18 | Välj utefter behov | Prov |
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
5 |
s.145 – 151
(Röda sidor s.169-172) |
Plocka utifrån behov | Cirkelns omkrets och area |
6 |
s.152-154
(Röda sidor s.173-174) |
4032, 4033, 4034, 4035, 4036, 4038, 4039, 4041, 4043, 4044, 4045 | Area av parallellogram och trianglar. |
7 |
s.155-158 | 4046, 4047, 4048, 4049, 4050, 4051, 4053, 4054, 4057, 4058, 4062 | Sammansatta områden. Samband mellan area och omkrets. |
8 |
s.176-181
(Röda sidor s.187-189) |
Aktivitet 4:2, 4118, 4119, 4120, 4121, 4122, 4123, 4125, 4130, 4132,4134, 4135, 4136, 4137, 4139 | Skala; Längdskala och areaskala |
10 |
Problemlösning: s.159, 182
Resonemang: s.160, 183 Utmaning: s. 191 Repetition: s.192-193 Extra: s.194-195 |
Välj utefter behov | Problemlösning, resonemang och repetition.
MATTEPROV |
Vecka | Sidor | Uppgifter | Innehåll |
46 |
Arbetsblad | Ett dubbelsidigt arbetsblad | Blandad form/bråkform, förkortning/förlängning |
47 |
s.94, 96, 97 | 3020, 3021, 3022, 3023, 3024, 3033, 3034, 3035, 3036, 3037, 3038, 3039, 3040, 3041, 3043, 3044 | Från bråk till decimaltal, jämför bråk, bråkdel av det hela |
48 |
s.98-102
(Röda sidor: 112-115) |
3046, 3047, 3048, 3049, 3050, 3052, 3054, 3055, 3057, 3058, 3060, 3061, 3068, 3069, 3071, 3072, 3075, 3076, 3077, 3078 | Addition, subtraktion, multiplikation, division av bråk |
49 |
s.117-120
(Röda sidor: 133-135) |
3158, 3159, 3160, 3161, 3162, 3164, 3165, 3166, 3167, 3171, 3177, 3178 | Procent = hundradelar
Hur många procent? |
50 |
s.121-122 | 3183, 3184, 3185, 3186, 3188, 3191, 3194, 3195 | Procenttalet är känt |
51 |
s.124-125 | 3206, 3207, 3208, 3209, 3210, 3211, 3212, 3213, 3214, 3215, 3216 | Ränta
Mer än 100% |
2 |
Problemlösning: s.103, 126
Resonemang: s.104, 127 Utmaning: s. 137 Repetition: s.138-139 Extra: s.140-141 |
Välj utefter behov | Problemlösning, resonemang och repetition.
Vi gör även kapiteldiagnos. |
3 |
Provblad | Vi arbetar med provuppgifter och har prov | Kapitel 3: Bråk & procent |