NO VT17
Vi arbetar med evolution & hjärnan
Vecka | Sidor | Innehåll | Labbgrupp |
16 |
s.8 – 21 | Från enkelt till komplicerat liv, forskning | XX |
17 |
s.22 – 30 | Evolutionens drivkrafter, släktskap | NP-labb |
18 |
s.31 – 35 | Pseudovetenskap | Film |
19 |
s.274 – 283 | Hjärnan | XX |
20 |
Hjärnan | NP-labb | |
21 |
s.8-35, 274 – 283 | Prov | XX |
Vi arbetar med astronomi
Vecka | Sidor | Innehåll | Labbgrupp |
7 |
Uppstart på Astronomi | Kemilabb | |
8 |
s.8-21 | Tid, månen | xx |
10 |
s.22 – 35, 328 – 333 | Solsystem, stjärnor & galaxer | Arbete med text |
11 |
s.336 -342 | Universums utveckling | xx |
12 |
Arbete med text | Arbete med text // Labbsystematik inför NP | |
13 |
Gamla NP | NP och Fysikprov | xx |
Vi arbetar med metaller (Elektrokemi)
Vecka | Sidor | Innehåll | Labbgrupp |
4 |
316-317, 323 – 328 | Metallers egenskaper, i vår vardag, legeringar | xxx |
5 |
329 – 331, 132 – 134 | Korrosion | Labb 1; järnspik, legeringar |
6 |
332 – 333 + anteckningar | Elektrokemi
(Astronomi) |
xxx |
7 |
(Astronomi) | Elektrokemi | Labb 2 |
8 |
(Astronomi) | Prov | xxx |
HT 2016
Vi arbetar med Atomfysik:
Vecka | Sidor | Innehåll | Labbgrupp |
47 |
s.273-288 | Radioaktivitet | Arbeta med film och läsa. |
48 |
s.270-272, | Vetenskaplig historia + start av inlämningsuppgift | XXX |
49 |
s.288-295 | Kärnenergi | Laboration + inlämningsuppgift |
50 |
arbeta med inlämningsuppgift | XXX | |
2 |
inlämningsuppgift | XXX | |
3 |
E-prov den 18/1samt inlämning | XXX |
Inlämningsuppgift:
V.48 startar vi med intro och tankar kring
V.49 80min
V.50 150 min
V.2 150min
Vi arbetar med Periodiska systemet och jonföreningar
Vecka | Sidor | Innehåll | Labbgrupp |
42 |
s.8-18, 39-42, 342-349 | Historia, atomen, periodiska systemet. Läxa: 20 första atomerna till V.43 | Repetera Kemins grunder; atomen. |
43 |
s.23-29, 350-355 | Joner, jonbindningar, molekylbindningar, metallbindningar. Läxa: jonernas namn till V.45 | XXX |
45 |
s124-134 | Jonföreningar; Salter, metalloxider | Laboration; planera, genomföra, dokumentera, lämna in |
46 |
Prov onsdag | XXX | |
47 |
Start Fysik | Laboration; planera, genomföra, dokumentera, lämna in |
Vi arbetar med Genetik:
Vi tittar på filmen ”Allt för min syster”
Vecka | Sidor | Innehåll | Att göra till nästa torsdag: | Labbgrupp |
37 |
s.398-402 | Gener, DNA, korsschema | Kunna veckans begrepp samt läst veckans nya sidor | |
38 |
s.403-408 | Arv | Kunna veckans begrepp samt läst veckans nya sidor | Arbeta med korsschema |
39 |
s.409-417 | Sjukdomsgener och genteknik | Kunna veckans begrepp samt läst veckans nya sidor | |
40 |
s.418-431 | Genmodifiering | Kunna veckans begrepp samt läst veckans nya sidor | Uppdrag med genetik |
41 |
Prov | Arbeta med instuderingsfrågor |
V.35-36 Arbetar vi med ”The Battery Challenge”, se separat inlägg om detta här.
NO VT16
Vi arbetar med Blodomlopp, andning & sexualkunskap V.16 -23
Vecka | Sidor | Innehåll | Att göra till nästa torsdag: | Labbgrupp |
16 |
Introduktion till området. | Sammanställning HKK/NO | ||
17 |
s. 245 – 249 | blodkärl, stora och lilla kretsloppet, hjärtats delar. | Sammanställning HKK/NO | |
18 |
s. 250 – 252 | Blodets innehåll och funktion | Läst igenom:
s. 245 – 249 |
Labb i biologi |
19 |
s.242 – 244 | Andning och lungans delar | Läst igenom:
s. 250 – 252 |
Dissektion: hjärta |
20 |
s.374 – 377 | Prov i blodomlopp & andning.
Könsorganens delar, menstruationscykeln och pubertet |
Läst igenom:
s.242 – 252 |
Dissektion: hjärta |
21 |
s. 378 – 387 | Preventivmedel, könssjukdomar | Läst igenom:
s.374 – 377 |
Sex och samlevnad |
22 |
Prov i sexualkunskap | Läst igenom:
s. 374 – 387 |
Sex och samlevnad |
Vi arbetar med Energi v.10 – 16
Vecka | Sidor | Innehåll | Att göra till nästa torsdag: | Labbgrupp |
10 |
s.40-73, 196-217 | Repetition av elektricitet och tryck | Vara redo för nytt fysikområde | Repetition av elektricitet och tryck |
11 |
s.251-260 | Arbete, effekt & mekanisk energi | Se veckobrev | Repetition av elektricitet och tryck |
12 |
s.69, 125, 161, 261-264, 266, 303-306 | Energiformer | Se veckobrev | Arbeta med laboration kopplat till HKK |
14 |
s.306-309 | Energiomvandling | Se veckobrev | Diskussioner med ställningstagande |
15 |
s.310-323 | Energikällor | Se veckobrev | Diskussioner med ställningstagande |
16 |
Prov | Diskussioner med ställningstagande |
Vi arbetar med Hållbar utveckling v.2 – 8 och kommer att behandla olika påverkan på vår miljö samt olika materials framställning.
Vi kommer att läsa på om växthuseffekt, övergödning och försurning, samt hur köttindustrin påverkar vår miljö.
Vi kommer att kika på hur olika material tillverkas, påverkar och återvinns.
Sv och SO arbetar samtidigt med hållbar utveckling som ett projekt där vi deltar under några pass med faktainsamling.
((V.2 Arbete med identitet och integritet (Biologi)))
V.3-4 SO/Sv – Faktainsamling
V.5 Film ”Cowspiracy”
V.6 – 8 Material. Vi förbereder oss inför skrivuppgiften genom att titta på film, läsa och skriva ett A4 med nödvändiga fakta, detta papper får sedan användas på provet.
Metaller – Historia och användning
Runt i naturen – Svenska träd : Tidningspapper tur & retur
V.8 Skriftligt prov.
Under laborationspassen arbetar vi med kunskapskravet för systematisk undersökning.

Uppgiften är tagen från Nationella provet i kemi 2013
Man ska också kunna förklara begreppen; Växthuseffekt, Försurning, Övergödning.
______________________________________________________
Vi arbetar med Akustik och optik
Se fysik, akustik & optik för mer innehåll.
Vecka | Sidor | Innehåll | Att göra till nästa torsdag: | Labbgrupp |
46 |
s.76-80, 82-84, 88
Light: s.49-54 |
Ljud; hög/låg ton, Stark/svag ton, buller | Läsa s.76-80, 82-84, 88 | Trommers prov (forts från förra området) |
47 |
s. 132-136
Light: s.91-94 |
Speglar, konvexa-, konkava speglar | Läsa s. 132-136 | Arbeta klart med laboration & Akustik/Optik- laboration |
48 |
s.138-140, 142-143, 149-151
Light: s.95-97, 101-102 |
Ljusets brytning, konvexa- , konkava linser, färg | Prov nästa vecka på alla sidor. | Arbeta klart med laboration & Akustik/Optik- laboration |
49 |
H8:1 fredag
H8:2 torsdag H8:3 torsdag |
Prov och instuderingsfrågor | Akustik/Optik-laboration 2 | |
50 |
återkommer | Fördjupning ljus & ljud | Akustik/Optik-laboration 2 | |
51 |
återkommer | Fördjupning ljus & ljud |
Vi arbetar med Matspjälkningen, hud, muskler och skelett.
Se Biologi, Matspjälkning… för mer innehåll.
Vecka | Sidor | Innehåll | Att göra till nästa torsdag: | Labbgrupp |
40 |
s.230-231 | Introduktion till området. | Förbereda sig genom att läsa s.230-231, 241-243 | Filmer om matspjälkning och matens innehåll. |
41 |
s.241-245, 264
(246-247) |
Matspjälkning, innehåll i maten. | Att kunna:
241-245 Att förbereda sig: 274-282 |
Filmer om matspjälkning och matens innehåll. |
42 |
s.274-282
(283-284) |
Hud, muskler, skelett | Att kunna:
274-282 Att förbereda sig: Veta vad man vill presentera för fråga. |
Laboration om stärkelse och druvsocker |
43 |
Arbete med sin fråga | Vara klar med sin presentation. | Laboration om stärkelse och druvsocker | |
45 |
Redovisning | Lämnat in sin laborationsrapport |
Vi arbetar med Organisk kemi enligt planeringen nedan.
Se Kemi, organisk kemi för mer innehåll.
Vecka | Sidor | Innehåll | Att göra till nästa vecka: | Labbgrupp |
36 |
s.159- 166 | Metanserien, Vad är organiskt/oorganiskt? | Metanserien | Genomgång |
37 |
s.167- 174, 190-195 | Fossila- och biobränslen | För- och nackdelar med fossila-, resp biobränslen. | Genomgångar |
38 |
s.175- 176 | Mättade/omättade kolväten, | Molekylmodeller | |
39 |
Prov | Molekylmodeller |