Periodiska systemet & salter

Centralt innehåll:

  • Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
  • Kemiska föreningar och hur atomer sätts samman till molekyl- och jonföreningar genom kemiska reaktioner.
  • Aktuella samhällsfrågor som rör kemi.
  • Historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för världsbild, teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor
  • .Aktuella forskningsområden inom kemi, till exempel materialutveckling och nanoteknik.
  • De kemiska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet.
  • Gruppering av atomslag ur ett historiskt perspektiv.
  • Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
  • Sambandet mellan kemiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.
  • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
  • Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till kemi.

Det som bedöms är HUR du:

  • Redovisat
  • Laborerat
  • Faktasökt
  • Deltagit i diskussioner.

UNDERLAG för bedömning är:

  • Ditt arbete på lektionerna
  • Laborationsrapport
  • Det skriftliga provet

Sidor ur Kemi Spektrum:

Kapitel 1; Atomen

s.8-18, 23-29, 39-42

Kapitel 5; Jonföreningar

s.124-134

Kapitel 13; Periodiska systemet

s.342-355