Arv & miljö
Centralt innehåll, Lärandemål & Bedömning
Centralt innehåll:
- Kroppens celler, organ och organsystem och deras uppbyggnad, funktion och samverkan. Evolutionära jämförelser mellan människan och andra organismer.
- Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.
- Aktuella forskningsområden inom biologi, till exempel bioteknik.
- De biologiska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet.
- Fältstudier och experiment. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
- Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.
- Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
- Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi.
Det som bedöms är HUR du:
- Redovisat
- Laborerat
- Faktasökt
- Deltagit i diskussioner.
UNDERLAG för bedömning är:
- Ditt arbete på lektionerna
- Laborationsrapport
- Din frågeställning som presenteras för klassen på valfritt sätt
- Inlämningsuppgift (Valfri)
Begrepp & bra frågor:
- Ge exempel på egenskaper som helt bestäms av arv och egenskaper som bestäms av arv och miljö.
- Redogör översiktligt för kromosomernas uppbyggnad och deras förmåga att dubbla sig
- Är en gen är en bit av en kromosom? Varför då? (DNA)
- Beskriva ett enkelt nedärvningsfall
- Hur nedärvs könet?
- Ge exempel på könsbundet arv
- Förklara begreppen recessiva och dominanta
- Ge exempel på hur genmodifiering förändrar/förändrat vår vardag!