Genetik

Arv & miljö

Centralt innehåll, Lärandemål & Bedömning

Centralt innehåll:

  • Kroppens celler, organ och organsystem och deras uppbyggnad, funktion och samverkan. Evolutionära jämförelser mellan människan och andra organismer.
  • Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.
  • Aktuella forskningsområden inom biologi, till exempel bioteknik.
  • De biologiska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet.
  • Fältstudier och experiment. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
  • Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.
  • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
  • Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi.

Det som bedöms är HUR du:

  • Redovisat
  • Laborerat
  • Faktasökt
  • Deltagit i diskussioner.

UNDERLAG för bedömning är:

  • Ditt arbete på lektionerna
  • Laborationsrapport
  • Din frågeställning som presenteras för klassen på valfritt sätt
  • Inlämningsuppgift (Valfri)

Begrepp & bra frågor:

  • Ge exempel på egenskaper som helt bestäms av arv och egenskaper som bestäms av arv och miljö.
  • Redogör översiktligt för kromosomernas uppbyggnad och deras förmåga att dubbla sig
  • Är en gen är en bit av en kromosom? Varför då? (DNA)
  • Beskriva ett enkelt nedärvningsfall
  • Hur nedärvs könet?
  • Ge exempel på könsbundet arv
  • Förklara begreppen recessiva och dominanta
  • Ge exempel på hur genmodifiering förändrar/förändrat vår vardag!